Új élet kezdődik a nyugták területén!

Megkezdheti működését a közeljövőben az elektromos nyugta (e-nyugta) rendszere. Az e-nyugta szolgáltatás lényege, hogy minden bolti vásárlásunk nyugtája és bizonylata elérhetővé válik egy digitális gyűjtőhelyen. Ennek segítségével már nemcsak a NAV-hoz jutnak el a pénztárgép adatai, hanem a vevőkhöz is. Hamarosan a telefonunkon is elérhetjük a bolti vásárlásaink nyugtáit. Az e-nyugta egy olyan adatbázis, amely gyűjti és rendszerezi a fogyasztók vásárlásairól kiállított nyugtáit, blokkjait, számláit, jótállási, valamint garanciajegyeit. Ez az új rendszer lesz az online pénztárgéprendszer továbbfejlesztett verziója. Az e-nyugta adatbázisát a felhasználók bármikor megtekinthetik, és kereshetnek is benne. 2025.01.01-től hatályba lépően az ÁFA törvény bevezeti az e-nyugtát, kiegészíti a nyugta kötelező tartalmi elemeit. Még nem lesz kötelezően alkalmazandó, illetve elképzelhető hogy bizonyos tevékenységi körökre vonatkozóan már kötelező lesz az alkalmazása. Ezek az adatok jelentős része már most is rajta vannak a nyugtákon, egy kivétel van, a globális kereskedelmi áruazonosító, ami szintén kötelező nyugta tartalmi elem lesz, de ezt kötelező érvénnyel majd csak 2028. július 1-től kell alkalmazni.
Az e-nyugta akkor fog kibocsátottnak minősülni, ha megjelenik a nyugtatárban.
2018.júliusra alakulna ki majd a végső verzió, cél, hogy az összes kiállított nyugtáról legyen az adóhatóságnak adatszolgáltatás keretében adata. Nyilván ha elektronikusan állítunk ki egy nyugtát, akkor az önmagában megoldja ezt a problémát, valós idejű adat rendelkezésre állásával, ahol pedig papír alapon állítunk ki egy nyugtát, abban az esetben tevőleges adatszolgáltatási kötelezettséget kell majd teljesíteni: kibocsátástól számított 3 naptári napon belül, napi szinten összesítve, adómérték szerinti bontásban, erre a célra rendszeresített elektronikus felületen kell jelenteni.

 

 

A számla kiállítási határidejének 2023.07.15-től hatályos változásáról

Új előírás, hogy a számlát haladéktalanul ki kell állítani, ha az ellenértéket a teljesítésig megtérítik, függetlenül az ellenérték megfizetésének módjától.

Ez azt jelenti, hogy minden egyes nap meg kell nézni, hogy érkezett-e ilyen pénz a bankszámlára.

(Eddig: készpénzzel vagy készpénzt helyettesítő eszközzel történő fizetésnél volt haladéktalan a számla kibocsátási kötelezettség)

 

 

A számla megjelenési formáiról röviden

1. Elektronikus számla elektronikus aláírással és időbélyeggel ellátva
 Megőrizni elektronikus formában kell.

2. Elektronikus számla fogalma
Bármilyen módon kiállított, számlázó programmal, online számlázóval, hagyományos számlatömbbel készült számla elektronikus formája (szkennelt, pdf-es mentés).
 Elektronikus számla esetében nem kell különbséget tenni eredeti példány, másod példány között, mindegyik elektronikus számla, ezért mind eredeti számlának minősül.
 Az olvashatóságot biztosítani kell, ezért nem célszerű kézi számlát csak szkennelve küldeni (de elvileg a szkennelt kézi számla eredetinek minősül, mivel elektronikus számla).
 Eladó-vevő mellérendelt partnerek, közös megegyezéssel döntenek arról, hogy a számla milyen módon kerüljön kiállításra és továbbításra, ez felülírhatja a fentieket.
 Megőrizni elektronikus formában kell (olvasható).

3. Papír alapú számla
 Csak papír alapon létrehozott és papír alapon továbbított vagy távnyomtatásra továbbított számla (olyan e-mail-en vagy más úton továbbított számla ahol csak nyomtatásra van lehetőség).
 Megőrizni papír alapon kell.

 

 

Ez az oldal a SPEEDPAGE weboldal készítővel készült