Új élet kezdődik a nyugták területén!
Megkezdheti működését a közeljövőben az elektromos nyugta (e-nyugta) rendszere. Az e-nyugta szolgáltatás lényege, hogy minden bolti vásárlásunk nyugtája és bizonylata elérhetővé válik egy digitális gyűjtőhelyen. Ennek segítségével már nemcsak a NAV-hoz jutnak el a pénztárgép adatai, hanem a vevőkhöz is. Hamarosan a telefonunkon is elérhetjük a bolti vásárlásaink nyugtáit. Az e-nyugta egy olyan adatbázis, amely gyűjti és rendszerezi a fogyasztók vásárlásairól kiállított nyugtáit, blokkjait, számláit, jótállási, valamint garanciajegyeit. Ez az új rendszer lesz az online pénztárgéprendszer továbbfejlesztett verziója. Az e-nyugta adatbázisát a felhasználók bármikor megtekinthetik, és kereshetnek is benne. 2025.01.01-től hatályba lépően az ÁFA törvény bevezeti az e-nyugtát, kiegészíti a nyugta kötelező tartalmi elemeit. Még nem lesz kötelezően alkalmazandó, illetve elképzelhető hogy bizonyos tevékenységi körökre vonatkozóan már kötelező lesz az alkalmazása. Ezek az adatok jelentős része már most is rajta vannak a nyugtákon, egy kivétel van, a globális kereskedelmi áruazonosító, ami szintén kötelező nyugta tartalmi elem lesz, de ezt kötelező érvénnyel majd csak 2028. július 1-től kell alkalmazni.
Az e-nyugta akkor fog kibocsátottnak minősülni, ha megjelenik a nyugtatárban.
2018.júliusra alakulna ki majd a végső verzió, cél, hogy az összes kiállított nyugtáról legyen az adóhatóságnak adatszolgáltatás keretében adata. Nyilván ha elektronikusan állítunk ki egy nyugtát, akkor az önmagában megoldja ezt a problémát, valós idejű adat rendelkezésre állásával, ahol pedig papír alapon állítunk ki egy nyugtát, abban az esetben tevőleges adatszolgáltatási kötelezettséget kell majd teljesíteni: kibocsátástól számított 3 naptári napon belül, napi szinten összesítve, adómérték szerinti bontásban, erre a célra rendszeresített elektronikus felületen kell jelenteni.